• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Kenapa Tidak Elok Makan Roti?

Seperti biasa roti sudah menjadi kegemaran ramai orang. Selain mengenyangkan, mudah didapatkan dan harganya agak berpatutan, rasa roti juga beraneka ragam. Meskipun begitu, bukan bererti roti adalah makanan yang menyihatkan.Ada juga kebaikan dan keburukan roti ini.

Berikut adalah alasan mengapa anda tidak boleh terlalu banyak makan roti, seperti dinyatakan oleh Times of India .

 1. Tidak bernutrisi Tidak seperti makanan lain, terutamanya roti putih tidak mengandungi nutrisi. Dengan memakan roti, anda tidak akan mendapatkan serat atau manfaat dari gandum yang lengkap yang ada di dalamnya. Meskipun begitu, roti yang dibuat dari gandum masih mengandungi sedikit nutrisi. Jadi, jika anda ingin mengambil roti untuk mendapatkan nutrisi, pilihlah roti gandum.

 2. Terlalu banyak garam Kebanyakan roti, terutamanya roti hasil daripada proses yang dibeli di supermarket, mengandungi banyak garam dan natrium. Jadi, jika anda mengambil roti, jangan lupa untuk selalu menghitung natrium yang ada di dalamnya. Tentu saja mengambil satu atau dua lapisan roti tawar tidak akan berbahaya. Namun akan lebih baik jika anda membuat dan memanggang roti sendiri di rumah, tanpa menggunakan terlalu banyak garam.

 3. Boleh gemuk Karbohidrat, garam, pengganti gula, dan bahan pengawet yang ada dalam roti boleh membuat berat badan bertambah. Jadi jangan terlalu banyak mengambil roti jika ingin menjaga berat badan. Makan roti sesekali tidak bermasalah, namun pilihlah roti yang sihat.

 4. Tidak puas Meskipun mengenyangkan, namun roti tidak boleh membuat anda puas kerana kurangnya nutrisi di dalamnya. Selain itu, roti juga tidak mengenyangkan jika hanya diambil sedikit.

Itulah beberapa sebab anda tidak boleh terlalu selalu makan roti. Daripada makan roti, lebih baik anda mengambil makanan yang lebih bernutrisi dan baik untuk kesihatan tubuh. Newslah

Kopi Jantan...MESTI MAU CUBA!

No comments:

Follow p a a p a a d a by e-mail