• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Aplikasi solat untuk telefon pintar dalam penerbangan

APLIKASI Crescent Trips dipaparkan dalam sebuah telefon pintar iPhone di Singapura semalam.- AFP

Sebuah syarikat yang berpengkalan di Singapura melancarkan aplikasi baharu telefon pintar iPhone yang memaparkan waktu solat dan arah kiblat kepada umat Islam semasa mereka menaiki penerbangan.
Pengguna perlu memasukkan butiran penerbangan mereka dengan aplikasi tersebut akan menyediakan waktu solat dan arah kiblat untuk perjalanan itu.

Aplikasi tersebut dibangunkan oleh syarikat tempatan, Crescentrating yang mengeluarkan sijil halal untuk hotel-hotel di pulau ini.
Dinamakan Crescent Trips, ia boleh dimuat turun secara percuma oleh pengguna iPhone.
Ketua Ekekutif Crescentrating, Fazal Bahardeen berkata, aplikasi itu juga akan dapat digunakan untuk telefon pintar perisian android dalam masa beberapa bulan lagi.
Tambahnya, bunyi azan akan kedengaran untuk memaklumkan waktu solat kepada pengguna aplikasi tersebut semasa mereka menaiki penerbangan.
"Pengembara Islam merangkumi pasaran terbesar yang belum diterokai dalam industri pelancongan pada hari ini," kata Ketua Pegawai Pperasi Crescentrating, Dany Bolduc.
Menurutnya, perbelanjaan oleh pelancong beragama Islam berkembang lebih cepat daripada kadar global dan dijangka mencapai AS$192 bilion (RM623 bilion) setahun menjelang 2020 berbanding AS$126 bilion (RM409 bilion) setahun dua tahun lalu. - AFP



No comments:

Follow p a a p a a d a by e-mail